Tabletlaitteet kieltenopetuksessa

Normaali

Olen kehittänyt kielten opetusta 15 vuotta, viimeiset 5 vuotta tutkivan oppimisen, ilmiöpohjaisuuden, oppiaineiden yhdistämisen ja verkkotyöskentelyn suuntaan. Olen kouluttanut verkkopohjaisen kieltenopetuksen menetelmiä opettajille sekä ulkomailla että kotimaassa jo kymmenen vuoden ajan.

sieni

Opetan yläkoulussa englantia ja ruotsia. Oppilaani kirjoittavat blogeja ja osallistuvat verkossa kansainvälisiin projekteihin. Tavalliset koulutyötkin tehdään pilvipalveluun, jossa tekstien yhteinen muokkaaminen ja jakaminen mahdollistavat uudet ja tehokkaammat työtavat. Valinnaiskurssini pitävät omia blogejaan ja olemme osallistuneet mm. Stanfordin yliopiston koordinoimaan hiilijalanjälkiprojektiin.

Ongelmaksi on muodostunut välineiden puute. Koulussamme on kaksi tietokoneluokkaa jotka ovat kaikkien 50 opettajan ja 550 oppilaan yhteiskäytössä. Jonotamme tietokoneluokkavuoroista ja teemme satunnaisesti jotain aina kun saamme vuoron. Jotta kielten opetusta voitaisiin tästä eteenpäin kehittää, nimenomaan niin että verkkotyöskentelyä voisi tukea, niin oppilaille tulisi saada päivittäiseen käyttöön tietokoneet. Koska kannettavat tietokoneet ovat niin kalliita, olisimme valmiita työskentelemään tabletkoneilla, joissa on suojakuori näppäimistöineen, kuulokkeet ja nettiyhteys.

Tabletkoneissa on myös muita etuja koulutyöskentelyn kannalta. Meillä olisi esimerkiksi kamerat ja videokamerat samalla käytössä, ja tabletlaitteiden hallinnointi mahdollistaa sen, että esimerkiksi koetilanteessa laitteesta voidaan sulkea kaikki ylimääräiset sovellukset helposti pois käytöstä. Omakohtaisten luovien projektien teko verkkoympäristössä on aina myös eriyttävää. Jokainen oppilas voi suorittaa sen  omalla osaamistasollansa, ja opettaja voi ohjata työn tekemistä reaaliaikaisesti, vaikka oppilas tekisi tehtävää kotikoneellaan, esimerkiksi jos sairas oppilas tarvitsee etäopetusta. Tietokoneet mahdollistavat meille myös virtuaalivierailut museoissa, eläinhoitoloissa, ystävyyskouluissa ulkomailla tai vaikkapa vedenpuhdistamolla sekä omakohtaiset dokumentoinnit omasta kotikaupungista, omasta koulusta tai vaikkapa omasta taiteellisesta tuotoksesta. Oppilas voi vaikka tehdä oman elokuvan tai perustaa nettiin oman sivuston, jossa kirjoittaa luovia tekstejä. Olemme jo viiden vuoden ajan kokeilleet tutkivan oppimisen menetelmiä pienissä kokeilumäärissä ja voin todeta että ne toimivat ja sitouttavat ja motivoivat oppilasta aivan uudella tavalla. Haluaisin saada mahdollisuuden kehittää näistä kokonaisuuden niin, että harjoitukset nivoutuisivat sujuvasti toisiinsa ja näin muodostaisivat tehokkaan kokonaisuuden oppilaan kolmivuotiselle yläkoulutaipaleelle ottaen huomioon myös muiden oppiaineiden sisällöt ja tavoitteet.

diversity

Jos varustaisin luokkani 24 pulpettia tabletkoneilla ja luopuisin työkirjoista, kustannukset eivät kasvaisi kohdaltani pidemmällä aikavälillä. Oppilaat käyttäisivät yhteisiä tekstikirjoja lukusalikappaleina koulussa, ja kaiken kokeeseen opeteltavan he kirjoittaisivat vihkoihinsa käsin. Lisäharjoittelu tehtäisiin pilvipalvelussa tutkivan oppimisen menetelmin yhdistämällä osaamista ja tietoja muista oppiaineista. Kieltä opitaan toistoilla, ja tietokoneet tarjoavat mitä loistavimpia ja vaihtelevempia harjoittelumuotoja tähän, kielioppitehtävien drillaamisesta luovien projektien ideoimiseen ja laatimiseen. Jos yksittäisellä oppilaalla on ongelmia päästä verkkoon kotoa, voisi hän saada työkirja käyttöönsä. Verkkopohjaisen kielten opiskelun käynnistämisessä tarvitaan rahoitusta, mutta pitkällä aikavälillä sillä on hyvät mahdollisuudet vakiintua koulun omaksi käytännöksi ja levitä muidenkin opettajien käyttöön, ilman mitään lisäkuluja. Koulussamme olisi monia muitakin eri oppiaineiden opettajia jotka olisivat kiinnostuneita liittymään tähän hankkeeseen jos heidän olisi myös mahdollista saada tabletlaitteet.

Tehokkaan ja ennen kaikkea mielekkään kielten oppimisen lisäksi haluaisin tällä hankkeella edistää tulevan uuden opetussuunnitelman tavoitteita. Toivoisin jo viisi vuotta kehittämäni oppiaineiden yhteistyön ja tutkivan ilmiöpohjaisen oppimisen lisääntyvän, mutta toivoisin myös oppilaiden mediataitojen kehittyvän. Jokaisella oppilaalla pitäisi olla yhtäläiset mahdollisuudet oppia hallitsemaan pilvipalveluiden käyttö tulevaa opiskelua ja työelämää varten. Tietosuoja-asioita, tiedonhankintataitoja ja mediakritiikkiä tulisi pystyä harjoittelemaan muun koulutyön ohessa. Näissä asioissa käytännön harjoittelu ja tekemisen ohessa oppiminen on olennaista, pelkkä teoriatieto ei riitä. Toivoisin pystyväni tarjoamaan oppilaille kieltenopetusta, joka vastaisi sitä maailmaa mikä heitä työelämässä ja muualla tulevassa elämässään kohtaa. Kukaan heistä ei tule täyttämään työkirjoja koulun ulkopuolisessa elämässään. Tekstien julkaisu verkossa lisää niiden autenttisuutta: ei kirjoiteta vain opettajalle, vaan yleisönä ja myös palautteen antajana voi olla kuka vaan. Myös vertaispalautteen hyödyntäminen on verkkoteksteissä helpompaa. Pelioppiminen olisi myös läsnä tässä mallissa, kun oppilaat keräävät verkossa pisteitä kielioppitehtävistään ja ahkerimmat palkitaan. Parhaiten kirjoitustehtävistä suoriutuneet oppilaat saavat julkaista tekstinsä blogisivulla ja siellä he saavat tykkäyksiä ja tähtiä muilta lukijoilta.

siemen

Tabletlaitteiden käyttöönotto soveltuisi erityisen hyvin omaan aikatauluuni ensi syksynä, koska aloitan uusien seitsemäsluokkalaisten kanssa kolmen vuoden periodin ja sen lisäksi minua on juuri pyydetty kehittämään opetusmateriaalia tabletlaitteille ensi syksystä lähtien. Oman innostukseni kautta voisin näin kehittää materiaalia kaikkien käyttöön, jakaa osaamistani ensi talven koulutuksissa, joita on tilattu jo useita ja raportoida hankkeemme edistymistä nettisivulleni http://tablettipulpetti.wordpress.com. Hain jo viime keväänä rahoitusta hankkeelleni ja olen kehittänyt sitä tänä vuonna edelleen.

Lopuksi käytännön esimerkki millaista oppimista tabletlaitteet luokkahuoneessani mahdollistaisivat:

”Yhdeksäsluokkalaiset pohtivat vedenkäyttöä tekemällä Popplet-sovelluksella yhteisen ajatuskartan jossa vastaavat kysymyksiin: 1. Mitä se tarkoittaa sinulle? 2. Mitä se tarkoittaa sellaiselle henkilölle jolla ei ole vettä? 3. Kuinka veden puutteesta kärsiviä voitaisiin auttaa? Maantiedon opettajan avulla ja tutkivan oppimisen metodien kautta perehdytään vesiteeman faktoihin suomeksi. Tietoa etsitään ja jaetaan verkossa ja aikaansaadut tuotokset ja tiedot tallennetaan verkkoon. Englannin opettajan opastuksella käytetään samaa materiaalia kansainvälisten projektien blogikirjoituksissa. Aiheen yhteyteen sopii käsiteltäväksi passiivi. Projekteista saadut lisätiedot viedään edelleen käsittelyyn maantiedon tunneille. Oppituntien puitteissa retkeillään esim. rantaan ja vedenpuhdistamolle, ja kuvataan iPadeillä tapahtumia blogikirjoituksia ja raportteja varten. Lopuksi tehdään blogiin Pixton-sovelluksella vesiteemasta sarjakuvat joissa käytetään puhekielen satunnaisia fraaseja tarinan pohjana.”

About these ads

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s