Ilmiöpohjainen uusi kielten luokka

Luin vastikään uutisen Väitöstutkimus: Koululuokat kaipaavat nykyaikaistamista ja olin ilahtunut, koska sattumalta minua pyydettiin juuri Tabletkoulun kirjailijaksi. Olen vuosikaudet tehnyt verkkoprojekteja oppilaiden kanssa valinnaisaineiden tunneilla, ja nyt kun ensi syksynä minulle vaihtuu kokonaan uusi oppilasaines aloittaessani uusien seiskojen kanssa, olisi loistava mahdollisuus aloittaa aivan uudella työtapakokonaisuudella, mikä mahdollistaisi ilmiöpohjaisen ja kansainvälisen verkkotyöskentelyn tasapuolisesti kaikille oppilailleni.

IMG_4063Olen laskenut, että se kulu, mitä yhden opettajan oppilaiden työkirjoihin käytetään kolmen vuoden aikana vastaa samaa kustannusta kuin se, jos ko. luokkahuoneen pulpetit varustettaisiin iPadeillä (näppäimistöineen ja kuulokkeineen, lisäksi luokkavarustuksena wifi-reititin). Olen yrittänyt etsiä rahoittajaa kokeilulleni, sillä kunnan rahoitettavaksi suunnitelma on kyllä aika uskalias. Toisaalta mediassa käydään jatkuvasti keskustelua siitä miten tähän suuntaan pitäisi mennä, ja useissa kouluissa on jo oppilastabletit käytössä. Lukiossahan oppilas voi hyvin ostaa kirjojen tilalta iPadin, mutta peruskoulussa asia on mutkikkaampi. Minusta peruskoulussa ei voida lähteä siitä ajatuksesta, että oppilaalla olisi repussaan iPad. Näen aivan liian usein miten repuilla keilataan käytävillä ja miten kännykätkin tippuvat käsistä oli sitten kyseessä upouusi iPhone tai ikivanha Samsung. Jotta iPadeja voisi pitää kolme vuotta vähintään kymmenen ryhmän yhteiskäytössä, mielestäni niiden säilytyspaikka olisi luokassa pulpetilla. Jokaisella oppilaalla olisi oma kirjautumistunnuksensa jolla hän pääsisi omalle työpöydälleen, johon asetukset voitaisiin räätälöidä kulloisenki tarpeen mukaan. Oppilaat tekisivät kielioppitehtäviä Opinaika-sivustolla (koulun hankkiman lisenssin turvin), ja työskentelisivät opettajan antamien tehtävien parissa GoogleDrivessä tai WordPressissä käyttäen apunaan myös muita verkosta löytyviä oppimisen apuvälineitä. Työkirjojen lisäksi iPadillä voitaisiin korvata kielistudio, tietokoneluokka sekä kamerat ja videokamerat.

Uskon, että pulpetin varustaminen iPadilla kielten luokassa yksinkertaistaisi sekä oppilaiden että opettajan arkea, monipuolistaisi oppimista, tulisi pitkällä aikavälillä edullisemmaksi kuin kirjojen ostaminen sekä motivoisi ja sitouttaisi oppilaita juuri sillä tavalla mikä peruskoulumaailmasta tällä hetkellä tuntuu puuttuvan. Ei olisi tarvetta enää jonottaa tietokoneluokan vuoroista, raahata kaikkea materiaalia kielistudioon kuuntelutehtävien tekemistä varten, perua ja uudelleenjärjestellä vuoroja sairastumisten tai muiden yllättävien tapahtumien takia joita peruskouluopiskelun viikot ovat täynnä. Oppilaiden ei tarvitsisi kantaa kirjoja mukanaan, vaan kotitehtävät olisivat verkossa suoritettavia tehtäviä, joita voi tehdä kotikoneelta. Sellaisen oppilaan kohdalla jolla ei olisi konetta kotona käytössä (Onko heitä vielä? Ainakin Facebookiin kaikki tuntuvat pääsevän.) voitaisiin tehdä poikkeus ja hän saisi työkirjan käyttöönsä, tai tekisi kirjoitustehtäviä vihkoon. Luokan hyllyssä olisi yhteiskäytössä tekstikirjat, 25 kappaletta tekstikirjoja 7. 8. ja 9. luokan englantiin ja ruotsiin, joita ryhmät voisivat käyttää kymmenien vuosien ajan, ja joita otettaisiin hyllystä käyttöön aina uutta kappaletta luettaessa. Kielioppisäännöt kirjoitettaisiin vihkoon jotta kokeeseen lukeminen onnistuu myös niiltä joilla ei ole jatkuvaa verkkoyhteyttä. Toisaalta tämä oppimismuoto jota mielessäni kaavailen pienentäisi huomattavasti kokeiden merkitystä, sillä oppilaalle kertyisi vähitellen omien tuotosten portfolio verkkokansioihin, joiden kautta monipuoliseen arviointiin perustuva arvosanojen antaminen olisi suunnattomasti helpompaa kuin nykykonstein. Opettajan on myös todella vaivatonta ohjata oppilaan kirjoitusprosessia reaaliaikaisesti pilvipalveluissa. Tiedän, että mm. Sipoossa tämä työtapa on jo arkipäivää.

Seiskaluokkalaiset opiskelevat ilmiöpohjaisesti englantia opetussuunnitelman aiheesta Minä ja lähiympäristöni. Aluksi he täyttävät opettajan laatiman GoogleDriven kyselyn englanniksi omilla tiedoillaan (ikä, hiusten ja silmien väri, perhe, kotikunta, ystävät, harrastukset). Lomakkeet ovat salasanalla suojatulla WordPress-sivustolla. Luemme kappaleen tekstikirjasta jossa nuoret kertovat itsestään sekä suomeksi että englanniksi. Oppilaat kokoavat tekstistä sanalistan GoogleDriven asiakirjaan ja laativat toisilleen sisältökysymyksiä kappaleesta englanniksi. He lähettävät kysymykset toisilleen ja vastaavat toistensa kysymyksiin. Oppilaat kirjoittavat itsestään ja omasta lähiympäristöstää aineen My Life GoogleDriveen ja liittävät siihen mahdollisesti kuvia tai videota. Opettaja korjaa ja kommentoi salasanalla suojattuja asiakirjoja. Oppilaat laativat iPad sovelluksella piirroksen omasta talosta (tai unelmatalosta) ja liittävät siihen englanninkielisiä termejä selitykseksi mitä missäkin on. Piirrokset jaetaan yhteisellä nettisivulla. Opiskellaan preesensin käyttö. Oppilaat tekevät muistiinpanot vihkoon. Tehtäviä tehdään Opinaika-sivustolla. Lisäksi kirjoitetaan lauseita GoogleDrive asiakirjaan ja kootaan yhteiseen asiakirjaan kysymyksiä mitä voitaisiin kysyä uudelta tuttavuudelta englanniksi. Oppilaat laativat Ystäväni-kirjat itselleen verkkoon (Mikä on lempiruokasi? jne.). Opettaja jakaa Ystäväni-kirjat ulkomaisille kollegoilleen joiden oppilaat täyttävät niihin omia tietojaan (lempiruoka, harrastukset, hiusten väri jne). Lopuksi oppilaat tekevät haastatteluja englanniksi jotka videoidaan ja talletetaan yhteiselle salasanalla suojatulle verkkosivustolle. (Where do you live? Do you have any sisters or brothers?) Haastattelut voidaan toteuttaa joko haastattelemalla oman luokan oppilaita, oppilaita koulun käytävillä tai koulun lähiympäristössä tai Skypessä ulkomaisen yhteistyökoulun oppilaita. Tämän tehtävän yhteydessä käsitellään laajasti ja perusteellisesti yksilönsuojaa ja tietosuojaa verkossa (mitä kannattaa paljastaa itsestä?) sekä tekijänoikeuksia.

IMG_4065Mielestäni tämän kaltaiset oppimiskokonaisuudet ovat helposti ja mielekkäästi toteutettavissa kielten tunneilla jos pupetit voidaan varustaa iPadeillä. Uskon että kielen oppiminen olisi autenttisempaa, monipuolisempaa ja syvällisempää. Opetus olisi ilmiöpohjaista, se tukisi suvaitsevaisuutta, harjoituttaisi kommunikointia eri kulttuurien kesken, toisi keskusteluun erittäin tärkeitä tietosuoja-asioita, ja antaisi oppilaille erittäin hyödyllisiä työelämätaitoja. Näiden kokonaisuuksien suunnitteleminen ja koordinoiminen vaatii opettajalta erittäin paljon aikaa, joten kukaan ei varmasti ota tällaista haastetta vastaan jos on pienikin epäilys onnistumisesta. Verkkotyöskentelyn käynnistäminen vaatii myös paljon aikaa kun kaikille oppilaille pitää avata omat sähköpostitilit, Google-tilit, WordPress-tilit ja YouYube-tilit jne. Jos esimerkiksi hankittavat iPadit päätetään ottaa kaikkien opettajien yhteiskäyttöön, laitteen asetukset eivät ole enää yksittäisen opettajan hallinassa. Ajatus kokonaisvaltaisesta opetusjärjestelyjen muutoksesta vesittyy ja vie pohjan juuri siltä ajatukselta että laite olisi spontaanisti käytössä tarpeen vaatiessa. Tuskin laite kolmea vuotta sellaisella käytöllä kestäisikään. Työssäkäyvillä aikuisillakin kone on työpöydällä käytettävissä aina kun sieltä tarvitsee jokin tieto tarkistaa tai jokin viesti lähettää. Mielestäni olisi tärkeää antaa oppilaalle se kokemus että laite on työväline eikä vain pelikone tai pilakone.

Outoon ja tuntemattomaan sukeltaminen on aina vähän jännittävää, jopa pelottavaa. Siitä huolimatta koulun pitäisi vastata nyky-yhteiskunnan haasteisiin. Uudistaa oppimisen prosesseja, nivoa useita eri kasvatustavoitteita oppitunnin sisältöön ja osallistua elävään elämään eikä vain piilotella pölyisessä luokkahuoneessa työkirjojen täyttämispuuhissa. Kuten hyvä ystäväni tässä eräs päivä totesi oppilaiden työskentelyä katsoessaan: Harmi kun maailmalla ei ole juurikaan työpaikkoja joissa voisi vain kopioida toisesta kirjasta toiseen kauniilla käsialalla. Nyt voisi olla hyvä aika alkaa kehittämään toista tapaa kielten opiskeluun.

One thought on “Ilmiöpohjainen uusi kielten luokka

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s