Osaamiseroihin apua Tabletkoulusta

Viime aikoina media on ollut täynnä mielenkiintoisia artikkeleita oppimisesta. On suorastaan innostavaa seurata tätä koulun murrosta ja päästä osalliseksi siitä. Uuden blogitekstin laatimiseen minut lopulta innoitti Sanni Grahn-Laasosen Opetusministeriön nettisivulla julkaistu tiedote  “Neljä ratkaisua poikien ja tyttöjen osaamiserojen kasvun pysäyttämiseen”. Laasosen mukaan osaamiseroihin voidaan vaikuttaa lisäämällä lukemista, arviontityökaluja, yhteisöllisyyttä ja koulumyönteisyyttä. Pohdin seuraavassa miten näihin neljään osa-alueeseen voidaan vaikuttaa työtavalla, jota voidaan toteuttaa Tabletkoulun avulla, sekä Tabletkoulun yläkoulun englannin materiaalien avulla.

Lukeminen

Olen ollut positiivisesti yllättynyt siitä, miten oppilaat jaksavat lukea pitkiäkin tekstejä koneella. Tabletkoulun alleviivaus- ja merkintätyökalu on monen suosikki. Sillä tekstin saa ‘kustomoitua’ ja oppiminen tuntuu enemmän omakohtaiselta.

8

On ollut tietoinen valinta, että yläkoulun englannin tekstejä ei ole pilkottu osiin, jotta oppilas tottuisi lukemaan pitkää tekstiä. Tarkoituksena olisi harjoitella sinnikkyyttä maailmassa, joka tuntuu muuten aika monella saralla tarjoavan onnistumisen elämyksiä ainoastaan ‘instant gratification’ -ajatuksella. Täytyy myöntää, että jännitin aluksi miten pitkät tekstit otetaan vastaan, ja olenkin ollut helpottunut huomatessani, että oppilaat ottavat haasteen hyvin vastaan ja tottuvat hyvin pitkien tekstien lukemiseen. Yhdeksännen luokan todella pitkiin teksteihin on tarjolla lyhennelmät heikoille oppilaille, mutta harvemmin näen niitä käytettävän. Oppilaat tuntuvat ottavan pitkät tehtävät haasteena, tyyliin “Minähän en mitään helpotettuja tekstejä lue!”. Ilokseni olen huomannut, että myös silmäilytekniikka hioutuu lukemisharjoittelun sivutuotteena. Sekin on äärettömän tärkeä työelämätaito.

Arviointi

Tabletkoulun arviointisivu ja vertaisarviointityökalu ovat aivan omassa luokassaan siinä, miten paljon tietoa oppilas saa omasta edistymisestään. Havainnolliset ympyrät ja pylväät kertovat hänelle miten pitkälle hän on edennyt opinnoissaan, millä osa-alueilla olisi vielä työstettävää, minkätasoisia tehtäviä hän yleensä tekee, millä kielen osa-alueilla hän on erityisen hyvä ja missä asioissa hänelle tulee useimmiten virheitä sekä minkälaisena työryhmän jäsenenä hänet koetaan. Tämän kaiken tiedon avulla hän oppii tehokkaasti analysoimaan omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan.

 

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Lisäksi oppilas oppii Tabletkoulun avulla muutenkin arvioimaan omaa työskentelyään. Usein esimerkiksi käydään keskusteluja siitä, miten oppilas on oppinut tehokkaampaa ajankäyttöä Tabletkoulun avulla. Tärkeä työelämätaito sekin.

Tärkeimpänä Tabletkoulun arviointisivun tarjoamana uutena asiana pidän kuitenkin sitä, että oppimisen prosessiluonne tulee näkyvämmäksi. Se lisää valtavasti opiskelumotivaatiota. Oppilas tottuu vähitellen ajatukseen, että tässä minä olen nyt, mutta huomenna voin olla paljon pidemmällä, jos vain näen vaivaa.

Yhteisöllisyys

Kannustan oppilaita tekemään kaikki tehtävät yhdessä. Oppilaat työskentelevät aina ryhmissä, kuten uutisoitiin vasta myös esim. Hiidenkiven koulusta, jossa oppimistulokset ovat parantuneet kun oppilaille on alettu antaa entistä enemmän mahdollisuuksia oma-aloitteiseen opiskeluun ryhmissä. On hienoa kuunnella sivusta kun oppilaat tsemppaavat toisiaan: ”Tehdään nyt tää juttu loppuun.”, ”Mä katon sen sit välitunnilla kun mä haluun nyt tehä tän loppuun.” ”Tehäänkö tää äänitystehtävä yhessä?”

Yhteisöllisyyttä lisää myös Tabletkoulun toiminnot. Keskustelupalstalla ilmaistaan mielipiteitä ja jaetaan ideoita. Vertaisarviointi on muodostunut vuosien varrella oppilaiden suosikiksi. Sitä osataan jo odottaa ja siihen suhtaudutaan suurella pieteetillä. Ryhmätyötaidot kehittyvät ihan silmissä kun osa oppilaista toteaa jo projektia tehdessä että ”Muistakaa sitten että oon tehny näin ison osan tästä työstä”.  Vertaistarkistus on myös loistava keino vahvistaa oppilaiden yhteisöllisyyttä. Siihenkin Tabletkoulu tarjoaa mainion työkalun. Englannin oppimateriaalin teemat antavat myös paljon mahdollisuuksia tukea yhteisöllisyyttä. Oppilas voi videoida hyviä uutisia omasta koulusta, jakaa positiivisia ja kannustavia elämänohjeita sisältäviä sanontoja ryhmänsä jäsenille keskustelupalstalla, tai laatia matkaesitteen tai -julisteen omasta kaupungistaan.

Koulumyönteisyys

Projektiluonteinen ryhmätyöskentely ja omassa tahdissa eteneminen on vaikuttanut työrauhaan luokassa todella paljon. Oppilaat tulevat luokkaan jo välitunnilla, jos ovi on auki, asettuvat valitsemaansa työpisteeseen ja oppilasryhmään, ja jatkavat siitä mihin ovat edellisellä tunnilla päässeet. Minun ei tarvitse ihan satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta enää ’rauhoittaa’ luokkaa välitunnin jälkeen. Ennen Tabletkoulua jokainen tunti piti aloittaa luomalla työrauha ja motivoimalla oppilaat työhön. Heillä on nyt itsellään jo mielessä ajatus siitä, mitä he haluavat tehdä, kun he tulevat enkun tunnille. Minusta se on aivan mielettömän upea asia. Joskus joudun keskeyttämään oppilaan oman etenemisen esittelemällä uusia asioita, esim. selittämällä kielen rakenteita koko ryhmälle, mutta tähänkin oppilas tottuu vähitellen, ja on hyvä tottuakin, koska näin käy monesti myös työelämässä, että työ keskeytyy ja tulee jotain uutta.

Tutkimus on osoittanut myös, että opettajan lämminhenkisyys lisää oppimismotivaatiota. Itse pidän tärkeänä asiana sen, että oppilaille annetaan vastuuta ja heitä kohdellaan kunnioittavasti. On paljon helpompaa luottaa oppilaisiin ja antaa vastuuta kun Tabletkoulu tarjoaa niin loistavan ympäristön valvoa työskentelyä ‘hengittämättä oppilaan niskaan”. Opettajan tehtävä on luoda turvallinen oppimisympäristö, ja parasta mitä opettaja voi oppilaalle antaa on hyväksyntä. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö voisi olla tiukka tietyistä asioista. Itse en salli toisten työn häiritsemistä enkä epäkunnioittavaa käytöstä keneltäkään. Uskoisin, että jo näillä pienillä keinoilla saadaan suuria muutoksia aikaiseksi. Eihän open tarvitse miettiä kuin sitä, mitä itse toivoisi omalta työympäristöltään.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s