Sinnikäs menestyy

Viikko sitten Helsingin Sanomissa julkaistiin Jukka Ruukin kolumni Poikien kehno koulu­menestys ennustaa masentavan hyvin tulevaa. Ruukki kirjoittaa, että oppimiserot poikien ja tyttöjen välillä johtuvat opettajien erilaisesta tavasta kohdata pojat ja tytöt luokkahuoneessa. Ruukin mielestä tämä käy usein pojille epäedulliseksi, koska suurin osa opettajista on naisia.

Pitkä käytännön kokemus opettajana kertoo minulle päinvastaista. Monet opettajat pelkäävät päästävänsä pojat helpommalla kuin tytöt, koska ”pojat ovat poikia”. Pienestäkin panostuksesta ollaan alisuoriutuvien oppilaiden kohdalla hyvin tyytyväisiä, kun taas kiltit ja tunnolliset oppilaat puurtavat koko vuoden, ja sitä opitaan odottamaan itsestään selvyytenä. Valitettavan usein alisuoriutuvat oppilaat ovat todellakin poikia, ja tunnolliset ja ahkerat oppilaat tyttöjä. Mistä tämä sitten johtuu? Tuskin kuitenkaan opettajan asenteesta.

04

Kirjoitin oman mielipiteeni Helsingin Sanomien Facebook-sivulle siellä jaetun Ruukin artikkelin alle (ks. oheinen kuva). Oman kokemukseni mukaan jokaisen oppilaan on mahdollista saavuttaa arvosana 8, jos hän tekee häneltä vaaditut tehtävät eikä hänellä ole oppimisvaikeutta. Jos oppilas ei jostain syystä halua tehdä hänelle annettuja tehtäviä oppitunnilla, vanhemmat voivat omalta osaltaan auttaa, ja istua oppilaan viereen katsomaan, kun hän tekee tehtävät kotona. Uskoisin, että aika monen nuoren oppimistulokset parantuisivat tällä tavalla huomattavasti.

Satuin eilen näkemään Angela Duckworthin TED-puheen sinnikkyydestä  (engl. grit) Grit: The power of passion and perseverance (Angela Lee Duckworth | TED Talks Education). Duckworth on mielestäni paljon paremmin totuuden äärellä kuin Ruukki. Valitettavan usein alisuorituvilta oppilailta tuntuu puuttuvan sinnikkyys: ”Emmä jaksa!” ”Ei huvita!” ”Kyl mä osaan enkkua mut emmä jaksa nyt kirjottaa mitään.” Tunnit laiskotellaan ja laiskotteluoikeutta pidetään itsestään selvänä. Toisaalta aika moni on varmasti valmis myöntämään senkin, että sinnikäs menestyy, oli hän sitten tyttö tai poika. Mutta kuinka sitä sinnikkyyttä opitaan?

Kun tutkin Duckworthin muita puheita Twitterissä, löysin myös seuraavan ajatuksen: ”Don’t think about passion as something to be discovered. Passion is developed.” Näinhän sanotaan myös kirjailijan urasta haaveileville: älä istu odottamassa inspiraatiota, vaan ala kirjoittamaan. Toivoisinkin, että oppilaat ja vanhemmat ymmärtäisivät, että kukaan ei kehity laiskottelemalla, vaikka omasta mielestään olisikin jo tarpeeksi hyvä. Heikko arvosana on viesti heikosta osallistumisesta. Toisin sanoen työt ovat tekemättä, ja sitä voi paikata vanhempien tuella kotona. On tärkeää, että nuori saa kotiväeltäkin sen tunteen ja viestin, että sinnikästä työskentelyä arvostetaan.

Uusi opetussuunnitelma painottaa opiskelun prosessiluonnetta ja työelämätaitoja, kuten esimerkiksi työtehtävien loppuun saattamista ja aikataulussa pysymistä, ja siten antaakin meille opettajille paljon paremman mahdollisuuden ottaa sinnikäs työskentely, tai sen puute, huomioon arvioinnissa. Tabletkoulun toimintaperiaate tukee sinnikkyyden kehittymistä tarjoamalla oppilaalle valtavan määrän reaaliaikaista dataa omasta edistymisestään, ja runsaasti vaihtoehtoja sille, millä tavalla oppimistehtävänsä suorittaa. Toivon mukaan opetussuunnitelman arvot siirtyvät ajan myötä myös kaikkien oppilaiden ja huoltajien arvoiksi niin, että sinnikkäästä työskentelystä tulisi myös kaikkien huoltajien ja oppilaiden mielestä arvokasta ja tavoittelemisen arvoista.

Ysien kohdalta tämäkin kevät päättyi projektityöhön. Heidän tekemiensä projektien loppuun saattaminen vaati jo aikamoisen määrän sinnikkyyttä. Jaan tässä muutaman työn oppilaiden luvalla. Ensimmäistä kertaa töiden joukossa oli myös yksi kokonaan alusta asti itse koodattu enkun oppimispeli. Näitä odottelen tulevina vuosina lisää!
01

02

03

 

Aurinkoista ja rentouttavaa kesälomaa!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s