Lähestymistapoja kielen opettamiseen

Satuin lukemaan British Councilin sivuilta James Taylorin kirjoituksen kielen opettamisen metodeista. Se herätti minussa monia ajatuksia ja kysymyksiä siitä, miten opettaja tulee valinneeksi oman lähestymistapansa opettamiseen.

girl-3718531_640Digivaatimusten lisääntyessä moni opettaja on joutunut uudelleen pohtimaan omaa luokkametodiaan. Annanko oppilaiden käyttää puhelimiaan tunnilla vai en? Miten saan oppilaat kuuntelemaan opetustani? Miten pystyisin vähentämään kieltämistä, jotta suhteeni oppilaisiin parantuisi? Miten löytäisin tarpeeksi aikaa kaikkien tuotosten arvioimiseen? Miten löytäisin tarpeeksi monipuolisia tehtäviä, ja ehtisin ohjaamaan jokaista oppilasta eteenpäin hänelle sopivalla tavalla? Miten saan tarpeeksi luotettavaa ja monipuolista tietoa oppilaan taitotasosta arviointia varten? Miten oppilas oppisi mahdollisimman tehokkaasti, muttei stressaantuisi?

James Taylor jakaa opetustyylit seuraavasti:

  1. PPP = Presentation, Practice, Production
  2. TTT = Test, Teach, Test
  3. TBL = Task-Based Learning
  4. Ja muut marginaalisemmat lähestymistavat, kuten suggestopedia, grammar-translation, communicative learning a.k.a. dogme, silent way jne.

white-board-593300_640PPP (Presentation, Practice, Production) on ongelmallinen nykykoulussa, koska monet oppilaat eivät jaksa keskittyä kuuntelemaan opettajan tai luokkatoverin esitystä. Käy helposti niin, että levottomat oppilaat vievät huomion, kännykkäjahti ja oppilaiden kieltäminen nousee keskiöön.  Jos opettajalla ei ole digilaitteita ja -materiaaleja käytössään, tuotoksien kerääminen ja arvioiminen on hyvin aikaavievää puuhaa. Opettajan pitäisi käydä läpi valtava määrä oppilaiden tehtäviä, jotta hän saisi kattavan kuvan oppilaan kielitaidosta. Monipuolisen tehtävävaraston kerääminen on iso työ, ja onnistuminen siinä, että on juuri oikeaan aikaan tarjoamassa jokaiselle luokan oppilaalle uutta hänen etenemiselleen optimaalista tehtävää, on taitavimmallekin opettajalle mahdoton tehtävä.

homework-2521144_640TTT:n (Test, Teach, Test) suurimmiksi ongelmiksi noussee tilannesidonnaisuus ja se, että oppiminen ei tule omakohtaiseksi kun soveltaminen puuttuu. Mitä jos oppilas on väsynyt testipäivänä tai stressaa kokeita? Monelle voi käydä niin, että oppiminen on hauki-on-kala-oppimista tai bulimiaoppimista. Asiat opetellaan ulkoa, mutta niitä ei osata soveltaa oikeassa elämässä. Oppimisen omistajuus jää puuttumaan, ja sitä kautta sisäinen motivaatio oppimiseen voi jäädä syntymättä. Tämä lähestymistapa vahvistaa myös sitä ajatusta, että taitotaso olisi  pysyvä ominaisuus oppilaassa. Hän saa kasin kokeesta, silloin hän on kasin oppilas. Oppimisessa olisi hyvä päästä dynaamisempaan ajatteluun etenemisestä. ”Olen tällä hetkellä edennyt opinnoissani kasiin, mutta pääsen vaikka heti eteenpäin kun teen lisää töitä.” Ja kuten PPP:n kohdalla, oppilaat jaksavat huonosti kuunnella opettajaa, vaan haluaisivat itse opetella asiat.

questions-4027963_640TBL (Task-Based Learning) on uuden opetussuunnitelman mukainen lähestymistapa oppimiseen. Kuten PPP:n kohdallakin, suurimmaksi ongelmaksi TBL:n kohdalla nousee kielen opetuksessa se, miten opettaja pystyisi tarjoamaan mahdollisimman monipuolisen ja kullekin oppilaalle kohdistetun tehtäväkirjon ja löytäisi vielä aikaa arvioida ne kaikki. Jos luokassa on digilaitteet niin ongelman voi ratkaista esim. Tabletkoulun sähköisillä oppimateriaaleilla, jotka mahdollistavat oppilaan sujuvan omatoimisen etenemisen, ja opettajan ei tarvitse arvioida itse kaikkia tehtäviä. Tässä lähestymistavassa oppilaan ei tarvitse kuunnella opettajaa, vaan hän saa itse opetella asiat. Tietysti esimerkiksi kielioppi on selitettävä oppilaille, ja parhaimmillaan kukin näistä lähestymistavoista on silloin, kun niihin yhdistetään satunnaisesti ja tarkoituksenmukaisesti myös muita lähestymistapoja. Kielen oppimisessa kuitenkin kyse on suurimmalta osalta omasta harjoittelusta. Kieltä oppii puhumaan parhaiten itse puhumalla, eikä opettajaa kuuntelemalla.

Opettaja opettaa persoonallaan. Se mikä sopii yhdelle, ei sovi välttämättä suoraan kopioituna toiselle, mutta voimme saada toisiltamme ideoita ja soveltaa niitä omaan opettajuuteemme. Itse löysin vuosikymmenen alussa Tabletkoulun avulla uuden lähestymistavan omaan opettajuuteeni, kun olen päästänyt oppilaat vapaasti etenemään. On ollut hienoa huomata, miten he ottavat vastuuta, ja löytävät innon oppimiseen. Mutta en voisi näin tehdä, jos minulla ei olisi toimivia digilaitteita oppilaille ja Tabletkoulun oppimateriaalit käytössäni. Saan erittäin paljon hyvin monipuolista ja kattavaa, reaaliaikaista tietoa oppilaiden osaamisesta, ja pystyn arvioimaan heidät reilusti ja helposti pitämättä kokeita. Minun ei tarvitse riidellä oppilaiden kanssa puhelimista ja kieltää heitä puhumasta tunnilla, vaan minulle vapautuu runsaasti tuntiaikaa kohdata jokainen oppilas vuorollaan.

learn-3653430_640

Oppilas voimaantuu oppimisessaan, koska hän oppii ajattelemaan, että hän voi minä tahansa hetkenä tehdä vähän enemmän, jotta hän edistyisi tehokkaammin opinnoissaan. Oppimisesta tulee omakohtaista, kun saa valita itse mitä tehtäviä tekee, ja oppilas oppii pohtimaan sitä, mitä hän seuraavaksi tarvitsee, jotta kehittyisi paremmaksi kielen käyttäjäksi. Kielen opiskelun ohessa pystyn opettamaan oppilaille tärkeitä työelämätaitoja: töiden aikatauluttamista, ryhmätyötaitoja, omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamista ja oma-aloitteisuutta, sekä digitaitoja.

Jos koulutyö stressaa, opettajaa ja tai oppilaita, ratkaisun tilanteeseen voi yrittää löytää näitä lähestymistapoja pohtimalla. Olisiko jotakin osa-aluetta mahdollista muuttaa? Voisiko jostain lähestymistavasta saada apua levottomiin luokkatilanteisiin, tehokkaampaan oppimiseen, tai oppilassuhteiden parantamiseen? Jokainen opettaja räätälöi oman kokonaisuutensa, ja joskus pienetkin oivallukset voivat auttaa ongelmien ratkaisemisessa.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s